6. 9. 2021; Autor: Natália Žáková, Foto: Dominika Behúlová, Magdaléna Tomalová
Oto Kóňa rozbehol viacero úspešných gastrobiznisov a niekoľko rokov sa venuje aj konzultáciám pre malých podnikateľov a živnostníkov. Je aj spoluzakladateľom stánku s kváskovou pizzou Slajs, ktorý je jednou z troch prevádzok v štartovacej fáze projektu Jedlo navyše. Porozprávali sme sa s ním, prečo sa do projektu rozhodli zapojiť, v čom vidí jeho prínos aj ako sa mu komunikuje s partnerskou organizáciou.
Keď sme ťa z Folk & Milk Studios oslovili na spoluprácu pri projekte Jedlo navyše, hneď si súhlasil. Prečo ste sa v Slajs rozhodli zapojiť?
Podobné projekty som vnímal vo viacerých krajinách, a keď ste nás oslovili, veľmi som sa potešil, že aj na Slovensku môžeme byť súčasťou tohto pozitívneho projektu.
Veľmi oceňujem aj to, že ako agentúra robíte pekné veci, viete, ako ich zastrešiť a komunikovať. Zároveň ste podľa mňa vybrali kredibilných partnerov, cez ktorých dokážete zabezpečiť, že keď zákazníci prevádzok kúpou vouchera podporia ľudí v ťažkej životnej situácii, dostane sa jedlo k tým správnym ľuďom.
Páči sa mi celý ekosystém, ako ste nad tým premýšľali a vyberali partnerov v rámci testovacej fázy, preto sme sa v Slajs hneď chceli zapojiť.

Vďaka Jedlu navyše si budú môcť ľudia v zložitej životnej situácii dopriať kvalitné jedlo, u vás kváskovú pizzu, a Slajs získa ďalší príjem, keď si ľudia kúpia voucher, ktorý ďalej robí radosť. Máš skúsenosť s niečím podobným?
Osobnú skúsenosť som doteraz nemal a osobne mi tu takýto projekt dosť chýbal. Viem, že v Česku boli viaceré pokusy a že to tam v nejakom režime stále funguje, zachytil som napríklad rôzne projekty spojené s kávou, o ktoré sa pokúšali ľudia aj u nás. Ako problém však vnímam to, že projekt ako taký a jeho komunikáciu musí zastrešovať silný partner.
V prípade Jedla navyše som hneď v rámci úvodnej komunikácie vnímal, že to je solídne aj dobre vymyslené a že aj organizácie, ktoré ste oslovili, sú vybrané dobre, pretože poznajú svojich klientov a vedia, čo potrebujú. Som rád, že ste nás oslovili a môžeme byť medzi tými pilotnými prevádzkami, veľmi si to vážim, rovnako sa teším, že môžeme robiť so Starým Mestom.
„Podobné projekty som vnímal vo viacerých krajinách, a keď ste nás oslovili, veľmi som sa potešil, že aj na Slovensku môžeme byť súčasťou tohto pozitívneho projektu.“
Pandémia mala na gastroprevádzky veľký vplyv a Jedlo navyše chce pomôcť aj im. Okrem podnikania v gastre sa venuješ aj konzultáciám pre malých podnikateľov, podarilo sa už prevádzkam vrátiť do stavu pred ňou?
Gastroprevádzky sa určite ešte nedostali do stavu pred pandémiou, na poslednom rokovaní na Ministerstve financií SR nám dokonca ukazovali graf, ktorý hovoril o tom, že je to ešte horšie ako počas minulého leta.
Pre aktuálne obmedzenia aj z dôvodu, že veľa Slovákov toto leto dovolenkuje v zahraničí pri mori, zaznamenávajú mnohí malí podnikatelia rapídny pokles tržieb. Sezóna je veľmi zlá a je veľký problém nájsť nových zamestnancov. Aj keď sa môže zdať, že pandémia ustúpila a všetko je otvorené, situácia v sektore je zložitá a myslím si, že nás čaká ťažká jeseň a zima.
Slajs sa v rámci pilotnej fázy projektu spája so Sociálnou výdajňou v bratislavskom Starom Meste, ktorá sa nachádza v bezprostrednom susedstve vašej prevádzky. Ako sa vám spolu komunikuje?
Prvé stretnutie s ľuďmi zo Sociálnej výdajne v Starom Meste bolo asi jedno z najkrajších stretnutí, ktoré som mal v poslednom čase. Keď sme sa začali rozprávať, zistili sme, že máme na všetko rovnaký pohľad. Hneď sme videli, ako môžeme spolupracovať a ako našu spoluprácu ešte vylepšovať.



Mal som veľmi dobrý pocit z toho, akí sú organizovaní a aký prehľad majú o svojich klientoch. Ak som aj mal na začiatku nejaké obavy z toho, či sa jedlo za vouchery, ktoré si naši zákazníci kúpia, dostane k tým správnym ľuďom, od tohto stretnutia ich nemám.
Viem, že nech tam prinesiem akékoľvek množstvo voucherov, vždy sa dostanú k tým správnym ľuďom, k tým správnym rodinám a pomôže im to aspoň trochu zlepšiť situáciu. Pizza sa tak dostane aj k deťom, ktoré ju možno nemali dlhé roky, a myslím si, že im spraví radosť.
Jedlo navyše je zaujímavé aj tým, že spolupráca medzi prevádzkami a organizáciami, ktoré sprostredkujú jedlo konkrétnym ľuďom, sa nastavuje individuálne. Ako je to vo vašom prípade?
Spoluprácu sme nastavovali tak, aby klienti Sociálnej výdajne mohli voucher, ktorý od nej dostanú, použiť na všetky pizze, ktoré máme v ponuke, teda aj na tie drahšie. Vymysleli sme to tak, že keď si ľudia vyberú lacnejšiu pizzu, vždy im pridáme aj nejaký dezert alebo nápoj podľa ich výberu, aby sme naplnili hodnotu vouchera.

„Veľmi silne tu vnímam aj podporu gastrosektora. Je to win-win situácia vo všetkých smeroch a bol by som rád, keby sa projekt dostal aj mimo Bratislavy.“
Som rád, že sa nám to podarilo urobiť takto flexibilne, vďaka čomu sa to bude dobre komunikovať našim zákazníkom aj v rámci projektu a rovnako dobre to bude vedieť odkomunikovať aj Staré Mesto.
S projektom sa spája aj určitá práca navyše – komunikácia s pridruženou organizáciou, riešenie voucherov a podobne. Koľko času si strávil nastavovaním spolupráce a koľko času podľa teba zaberie ostrá prevádzka?
Nastavovaniu projektu a stretnutiam som venoval niekoľko hodín a myslím si, že je to úplne v poriadku. Zvládlo sa to efektívne a bolo to veľmi príjemné. Hoci budeme pravidelne odovzdávať vouchery priamo do Sociálnej výdajne, naše prevádzky sú od seba vzdialené asi dve minúty chôdze, takže ani tu nevidím žiadny problém.
Aj keď som o tom hovoril kolegom, všetci boli úplne nadšení a veľmi sa im to páčilo. Aj sami sme vymýšľali nejaké projekty, ktoré sme plánovali spustiť, no je super, že tu sa do toho vieme pustiť so silnými partnermi. Čas navyše je tu podľa mňa úplne irelevantný.


Je pre vás táto spolupráca v nejakom smere aj výzva?
Určite je to výzva, vôbec netušíme, ako to bude reálne fungovať. Diskutovali sme o tom, ako to nastaviť tak, aby to bolo jednoduché a zrozumiteľné pre zákazníkov, aby nemali obavy kúpiť si voucher a vedeli, koho tým podporujú, aby to bolo zmysluplné aj pre Sociálnu výdajňu.
Nemáme však nijaké očakávania, koľko sa tých voucherov predá, ale myslím si, že keď sa to bude postupne komunikovať a začne sa hovoriť o tom, ako cez Jedlo navyše možno podporiť konkrétnych ľudí, mohlo by to fungovať. Máme však predtým rešpekt. Budeme sa snažiť, aby to malo dosah a vplyv.
Slajs je súčasťou pilotnej fázy projektu, no už teraz sa môžu hlásiť ďalšie prevádzky aj organizácie. Prečo je podľa teba takáto spolupráca pre gastroprevádzky zaujímavá? Prečo by sa mali zapojiť?
Myslím si, že spolupráca na tomto projekte je pre prevádzky veľmi zaujímavá. Za posledný rok a pol som bol v kontakte s asi štyristo malými gastropodnikateľmi a živnostníkmi v rámci celého Slovenska. Nájdete medzi nimi majiteľa kaviarne v Medzilaborciach či majiteľku bistra v Hnúšti. Mnohí z nich aj v tých najhorších časoch pandémie, keď boli zatvorení a siahli na rodinné úspory, hľadali cesty, ako pomôcť nemocniciam, záchranárom či iným ľuďom v prvej línii.
„Aj keď predáme len jeden voucher a jedlo sa dostane k jednej rodine alebo jednotlivcovi, ktorému zlepší deň a prinesie mu v náročnej situácii moment šťastia tým, že si vychutná dobré jedlo, budem šťastný a spokojný.“
Tento projekt je podľa mňa úžasný v tom, že spája lokálne organizácie a gastroprevádzky, ktoré ho však nemusia podporovať z vlastných, keďže plná cena vouchera zostáva v prevádzke. Veľmi silne tu teda vnímam aj podporu gastrosektora. Je to win-win situácia vo všetkých smeroch a bol by som rád, keby sa projekt dostal aj mimo Bratislavy.
Jedlo navyše bude mať vlastnú komunikáciu na sociálnych sieťach, ktorej úlohou je zvýšiť povedomie o projekte, zapojené prevádzky budú označené špeciálnou nálepkou. Plánujete aj vy svoju vlastnú komunikáciu na sociálnych sieťach, budete ľudí vyzývať, aby si voucher kúpili?
V rámci Slajs chceme začať viac komunikovať na sociálnych sieťach, a keď som s kolegyňami hovoril o tomto projekte ešte vo fáze, keď sme o ňom len diskutovali, boli nadšené a hneď prinášali nápady, ako to budeme komunikovať.
Verím, že vďaka Folk & Milk to bude pekne pripravené, veľmi sa na to tešíme a budeme to aktívne a pravidelne komunikovať, na prevádzku vylepíme nálepku. Chceme sa spolupodieľať aktívne, pretože si myslíme, že je to dôležitý projekt, ktorý môže pomôcť.

Projekt štartuje v Bratislave, no rád by pôsobil aj v regiónoch. Ty si už spomenul, že by si bol rád, ak by sa dostal aj mimo hlavného mesta. Má podľa teba šancu pôsobiť celoslovensky?
Myslím, že projekt bude mať zmysel hlavne vtedy, ak sa stane celoslovenským. Keď sa to dobre rozbehne v Bratislave, určite sa budú ozývať ďalšie mestá a obce. V regiónoch je veľa podnikov aj neziskových projektov, ktoré pomáhajú ľuďom, a myslím si, že sa s radosťou zapoja.
Kedy budeš ty osobne projekt a pôsobenie Slajs v ňom považovať za úspešné?
Nechcem, aby to znelo pateticky, ale aj keď predáme len jeden voucher a jedlo sa dostane k jednej rodine alebo jednotlivcovi, ktorému zlepší deň a prinesie mu v náročnej situácii moment šťastia tým, že si vychutná dobré jedlo, budem šťastný a spokojný. Projekt budeme podporovať bez ohľadu na to, koľko voucherov predáme. Obrat pre nás nie je dôležitý, aj my chceme dávať niečo navyše. Už len tým, že sme vo finálnej fáze a projekt spúšťame, je to pre mňa úspešné.